בקטע אחר

מה זה אפיון שפה ואיך זה יכול לעזור לכתוב את האתר שלך?

אני מדברת מלא על אפיון שפה ואולי זה נשמע קטנוני, אבל באמת באמת אני לא מבינה איך אפשר לכתוב לאתר של העסק שלך בלי זה. קודם כל נתחיל בהבהרה ראשונית – אפיון שפה זו לא המצאה חדשה לגמרי. מדובר בדרך חדשה להסתכל על הדברים. הגורו של אפיון השפה בארץ בעיניי היא כמובן כנרת יפרח. חפשו אותה בגוגל ותרכשו את הספר. זה לא ממומן, זאת סתם הערצה.  עכשיו אפשר להתחיל להסביר.

אז מה זה אפיון שפה?

אם אצטט את כנרת, מדובר ב-"תהליך שבסופו מגדירים את השפה שבה ידבר המותג עם המשתמשים שלו בכל הממשקים הדיגיטליים". כלומר, שאנחנו נדבר עם המשתמשים או הלקוחות הפוטנציאליים שלנו באותו האופן במייל, בהודעה, באתר, בפוסט, בכתבה וכו'. 

אם אסביר בשפה שלי – אני אוהבת לחלק את אפיון השפה לשני חלקים פשוטים: הצד של העסק והצד של קהל היעד.

למה הכוונה?

הצד של העסק: 

בעצם זה החלק בו נבין מה הערכים של העסק שלנו. מה הערכים האלה אומרים בשבילנו ואיך כל ערך נשמע במילים. כלומר, מהם המילים שיביעו עבורנו מקצועיות, יחס אישי, יצירתיות, הדדיות, ישראליות וכו'. (יש מגוון רחב מאוד של ערכים שאפשר לבחור מתוכו).

בעצם זה החלק בו נבין מה הערכים של העסק שלנו. מה הערכים האלה אומרים בשבילנו ואיך כל ערך נשמע במילים. כלומר, מהם המילים שיביעו עבורנו מקצועיות, יחס אישי, יצירתיות, הדדיות, ישראליות וכו'. (יש מגוון רחב מאוד של ערכים שאפשר לבחור מתוכו).

חשוב לזכור – 

ערך היצירתיות בשבילי זה לאו דווקא מה שערך היצירתיות הוא בשבילך. ככל שנדייק יותר ונהיה יותר ברורים לעצמנו, כך ניצור לעסק שלנו שפה מיוחדת משלו. נבחר לכל ערך את המילים והביטויים שנגיד כדי להעביר את התחושה של הערך. 

למשל: נעצור להבין מה המילים שנבחר כדי להעביר את האווירה והתחושה של 'יצירתיות' בעסק שלנו. אם ההגדרה של יצירתיות בשבילנו נופלת יותר על הקו של 'גמישות מחשבתית' נבחר מילים כמו:

"נדמיין מה הולך להיות"

"אפשר לבחור כמה אופציות"

"אפשר שנתחיל מהרעיון הזה ואז אפשר לקפוץ לעוד רעיונות"

וכך נבנה לנו ארגז מילים כדי ליצור לעסק שלנו שפה משלו.

אם אנסה להקביל את זה לטלוויזיה

בטח יצא לך לראות את הסדרה "חברים" (friends), נכון?

יש את מוניקה ואת רייצ'ל (הדמויות המיתולוגיות) שכולנו מכירים טוב טוב. 

אני בטוחה שאם אני אעיר אותך באמצע הלילה, ואגיד משפט מהסדרה, יהיה לך נורא ברור אם רייצ'ל או מוניקה אמרו את זה. כלומר, לכל אחת (מוניקה ורייצ'ל) יש את הערכים שלה ואת המילים והביטויים שרק היא תגיד. לכן, יהיה לנו מאוד קל לזהות אותן. אותו דבר עם השפה של העסק שלנו. ממש כמו שיש לנו צבעי מותג שכבר כולם מזהים.  

הצד של קהל היעד

כדאי להתחיל בלחלק ולהבין מי קהל או כמה קהלי היעד שלנו. זאת אומרת נצטרך להכיר את הדברים הבסיסיים כמו – גיל, מצב סוציאלי, תחביבים, עיסוק, השכלה וכו'. כמה שזה רלוונטי לעסק שלנו. אבל חלק הרבה יותר חשוב מכמה פרטים אינפורמטיביים הוא החלק של להכיר את השפה של קהל היעד שלנו. 

מה הכוונה השפה של קהל היעד?

איך הם מדברים, מה המילים והביטויים שהם ישתמשו כדי לתאר משהו בתוך התחום המקצועי שלנו. איך הם קוראים לדברים.

למשל: יועצת כלכלית יכולה לדבר במונחים המקצועיים של התחום שלה ולקרוא ללקוחות שלה במשפטים כמו:

"בואו להשיג חופש כלכלי"

"בואו לעשות סדר בפיננסים שלכם"

"בואו לסדר את כלכלת הבית שלכם בצורה הנכונה"

ובעצם קהל היעד לא יתחבר ולא יזדהה כי היא לא מדברת בשפה שלו. קהל היעד ידבר על התחום הזה במילים ומשפטים אחרים כמו:

"רוצים לצאת מהמינוס"

"איך משאירים כסף בצד לחופשה הבאה"

"איך מקזזים את ההוצאות שלנו?"

בעצם יש לכתוב ויש לכתוב לקהל היעד שלנו – יש כאן עוד כמה טיפים.

באפיון שפה?

ליצור אמינות וחיבור. כשאני נשמעת אותו דבר בכל פלטפורמה שבה פוגשים אותי – יותר קל להזדהות איתי ולהאמין לי. 

אם נקבל כזאת הודעה בוואטסאפ:

"היי, מה נשמע? יש לנו מבצע מגניב ממש, זה יעזור לכם חבל על הזמן" 

ואז במייל יכתבו לנו:

"אנחנו שמחים להודיע על הורדת מחירים משמעותית, עקב שיחות עם הספקים שלנו. להלן המבצע:___ בברכה"

זה יהיה ממש מוזר ולא אמין. יהיה קשה להבין מי מדבר איתי.

היום, מה לעשות, אנחנו לא מדברים יותר עם מחשבים או אתרים. אנחנו רוצים לדבר עם אנשים אמיתיים, גם אם זו רק תחושה כזאת. זה מאוד חשוב כדי להצליח לגרום למשתמשים שלנו לסיים את התהליך, להירשם, לרכוש או ליצור איתנו קשר.

אז אפיון שפה זה כל מיני מילים, ביטויים והתנסחות שיש לכל אחד ואחת מאיתנו? אבל אם אין לי "התנסחות מיוחדת"

קודם כל נתחיל בשאלה "מה זאת התנסחות מיוחדת?" 

אני לא חושבת שצריכה להיות לך התנסחות מיוחדת או אפילו שיווקית. אלא אנחנו כולנו צריכים לדבר כמו שאנחנו מדברים. כלומר, כמו שאני אנהל שיחת מכירה או הכרות עם לקוחות חדשים, ככה אני גם אכתוב באתר, בסטורי, בהודעה או בכתבה הזאת (:

יכול להיות שהשפה שלנו "דומה" למישהו אחר, אבל זה אנחנו. אנחנו לא נשנה את עצמנו עכשיו.

כשאנחנו מתעמקים בערכים שלנו, אנחנו מבינים יותר מה להדגיש במילים כדי להעביר את הערכים שלנו. כלומר, אם השפה הרגילה שלך זה 'אחי, סבבה, הכל טוב, יהיה בסדר' – יש מצב שאחד הערכים שלך הוא ישראליות. סתם זורקת כן? 

אבל כשאני מקשיבה למישהו או מישהי מדברים בפעם הראשונה, די מהר אפשר לקלוט את אחד הערכים או אפילו שניים. כי הם מורגשים באופן די בולט בשיחה. רק צריך להקשיב ולזהות את זה. 

למה זה כל כך חשוב לדבר עם דגש על הערכים שלנו?

כשאנחנו מדברים במילים וביטויים שמדגישים את האווירה והתחושה של איך זה לעבוד איתנו, זה בעצם מתייחס גם ליתרונות שלנו על פני המתחרים. אם אנחנו יצירתיים – כדי שנביע את זה בדרך שבה נציג את עצמנו באתר, ושנכתוב הודעה ללקוחות שלנו. 

ומה לגבי כתיבה שיווקית?

יש מחשבה כזאת שאם נכתוב בשפה היומיומית שלנו זה אולי לא שיווקי או רציני מספיק?

היום, השפה השיווקית קצת פחות עובדת עלינו כלקוחות. אנחנו מיד מזהים שמנסים "למכור לנו" ואנחנו בדרך כלל לא אוהבים את זה. כי אנחנו מייצרים איזשהו ריחוק מיידי, כדי להימנע מחשיפה מהירה למכירה. אנחנו לא אוהבים שמושכים אותנו לדברים בכוח. 

מעבר לזה, בדרך כלל בעסקים קטנים ובינונים – אנחנו זה העסק. בדרך כלל יש תיאום בין מי שאנחנו לבין איך שהעסק שלנו נראה. לא תמיד, וזה ממש בסדר, אבל חשוב להבין את זה מההתחלה. 

כשאנחנו בוחרים ערכים – חשוב שנבחר ערכים שמתאימים לעסק, לא ערכים שאנחנו מאמינים בהם כבני אדם. לפעמים זה חופף. ברור. 

לדוגמה:

אם אני מצחיקה, ויש לי הומור, אבל חשוב לי לא להביע אותו מול לקוחות, וזה לא חלק מסט הערכים שלי. אז זה לא יהיה. ואני גם לא אדבר כך עם הלקוחות שלי ובטח לא אכתוב על בסיס ערך ההומור. 

אבל מצד שני, יכול להיות רואה חשבון קליל, מצחיק, עורך דין שכל הזמן מתבדח. אני מכירה אחד מקרוב. ואם זה הבן אדם – אז מעולה. להיפך אני מאמינה לו יותר. כי הוא מי שהוא. אם מדברים על 'אותנטיות' וכל השיט הזה, אז להיות מי שאתה בכל מקום ובכל מצב מול הלקוחות – זו אותנטיות בעיניי. 

בכל מקרה, באפיון שפה המטרה היא ליצור אחידות כדי לחזק את האמון והחיבור. כשהשפה זהה גם בטקסט וגם פנים מול פנים או בטלפון – קל לנו יותר לסמוך על בעל או בעלת העסק.

עוד נושא שחשוב לי לדבר עליו

ההבדל בין אפיון שפה לסגנון כתיבה

ובעברית – אם יש לנו שפה מסוימת לעסק זה בהכרח אומר שאנחנו צריכים לכתוב אותו דבר כל הזמן. זה לא ישעמם?

זה בדיוק ההבדל בין אפיון שפה לסגנונות כתיבה. 

אנחנו יכולים לייצר פוסט שהוא מאוד אינפורמטיבי עם בולטים 1,2,3 ופעם אחרת לייצר פוסט סיפורי עם התחלה, אמצע וסוף. יכול להיות לנו גם פוסט בחרוזים או פוסט שמבוסס על מחקרים. לא משנה מה הסגנון, משנה בסוף השפה. הערכים שלנו יבואו לידי ביטוי בכל סגנון פוסט. 

למשל:

אם אחד הערכים שלי הוא 'הומור'. אני יכולה לדבר גם על מחקרים ולהכניס נימה של הומור או בדיחה בסוף או בהתחלה. כדי להדגיש שגם שאני מדברת על נושאים רצינים ומסובכים, אני פה כדי להקליל. 

איך כתיבה באותה שפה עובדת בעסק עם כמה שותפים?

זה בעצם מה שקורה בחברות הגדולות או במותגים הגדולים. בעצם מדובר בקבוצה של אנשים, שותפים, יועצים ועוד שכולם מדברים בצורה אחרת, בסגנון אחר. בעצם יכולים להיווצר לנו כמה קולות. 

פה בעצם אנחנו בונים דמות. כמו בטלוויזיה. 

בשפה המקצועית, קוראים לזה פרסונה. כלומר יוצרים דמות מאפס והיא זאת שתדבר מול הלקוחות שלנו בכל הממשקים הדיגיטליים. 

בת כמה הדמות?

איך היא נראית?

מה המגדר שלה?

מצב סוציאל אקונומי

תחביבים וכו'.

בוחרים לה ערכים ויוצרים עבורה שפה. היא תהיה הדמות שתדבר עם הלקוחות במייל, בהודעות, בכתבות, באפליקציה וכו'. אפשר לראות את זה בבירור בכמה חברות גדולות כמו וולט, ישראכרט וכו'. 

וזה מאוד מתחבר לדמויות בטלוויזיה. 

בסדרות טלוויזיה אנחנו יוצרים דמויות מאפס, בונים להם חיים, ערכים, תחביבים ואיתם כמובן גם משפטים ומילים שרק הם אומרים. 

אשמח לשמוע עכשיו, מה חשבת על אפיון שפה והאם זה נשמע לך משהו שיעזור לך לשפר את הכתיבה לאתר שלך?

פוסטים אחרונים

לכתוב כשלא בא לכתוב

הרבה דברים שקשורים למסביב של העסק קצת פחות מתחשק לנו לעשות, או שאנחנו פשוט פחות אוהבים את זה. 

חלקנו פחות נאהב את החלק של להוציא חשבוניות, קבלות, דו"חות ולשלם ביטוח לאומי. וחלקנו נאהב פחות את עניין השיווק, שיחות עם לקוחות, לדבר על עצמנו וכמובן מה לעשות – לכתוב!